Monday, June 27, 2005

زیر پوست جامعه مدنی و پارادوکسهای فرا راه


انتخابات ریاست جمهوری با استقبال خارج از انتظار ملت ایران به انجام رسید و جدا از نتیجه عملی ان که تعیین رئیس جمهور نهم ایران بود توانست نتایج زرفتری را نیز با خود برای جناحهای سیاسی و حکومت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. نتایجی که میتواند حاوی درسهای بیادماندنی ازاین دوران برای توسعه اینده ایران باشد.
1. این انتخابات جدا از انکه نشان داد هنوز قاطبه ملت ایران امید نیل به مطالباتشان در حوزه نیازهای فیزیولوزیک . انسانی. اجتماعی در قالب نظام سیاسی موجود رااز دست نداده اند و نه تنها بدرستی هزینه فایده حمایت یا عدم حمایت از نظام بخاطربعضی بی عدالتی ها و ناکارامدی هارا میدانند بلکه هنوز دلبستگی های عاطفی خود به انرانیز حفظ کرده اند و خصوصا با وارد شدن و تهدید دشمنان یا رقبائ ملی در عزم خویش نسبت به دفاع جزم میشوند. در واقع این انتخابات اب پاکی بود که بر روی دست طرفداران استراتزی مبتنی بر عصبیت رفراندوم در کشور ریخته شدو نشان داد که کماکان اگاهی بخشی واصلاحات قدم به قدم و تدریجی تنها راه امکانپذیر درچهارچوب قابلیتهای سیاسی و فکری موجود کشور است و البته اهداف و استاتزی اصلاحات نیز با حفظ داینامیزم ذاتی خود نمیبایست در یک وضعیت زمانی خاص بصورت دائمی فریز شود .
2. روند و نتیجه انتخابات موجب شد تمام جناحهای سیاسی ایران باور کنند که برای سالیان دراز در زیر پوست شهر طبقات فقیر و مغفولی مجددا ایجاد و گسترده شده اند که پروزه های فقر زدایی گذشته کشور نه تنها نتوانسته است انرا بزداید بلکه ظاهرا مجموعه سیاست ها موجب گسترش دامنه این پدیده سیاه شده است. و اگر این پوست در این انتخابات این چنین در چهار چوب نظم دوکراتیک شکافته نمی شد چه بسا در اینده با عفونی کردن سیستماتیک کل نظام در یک فرایند غیر قابل برگشت همراه با امواج شورشهای ساختار شکن هزینه غیر قابل جبرانی را برای کشور می افرید. .
3. نتیجه انتخابات راست و چپ را به یک اندازه گیج و مبهوت کرد راستی که تا دو روز قبل از انتخابات خواهان کنار کشیدن احمی نزاد به سود لاریجانی بود و چپ اخرین سنگرهای حفاظت از مدیریت مبتنی بر تعقل دمکراتیک را درمقابل در ورودی خانه هاشمی بنا کرده بود. و این نشان داد که وقتی دو گروه کاپیتال اتوکراتها ( سرمایه داران اسلامی) و سوسیال دموکراتها ( نمایندگان طبقات متوسط ) در سنگر های روبرو ی هم ارایش گرفته بودند و فرض نیروی سومی را که قابلیت رقابت داشته باشد را نمیدادند از پشت سر هدف سوسیال اتوکراتها با سپاهی متشکل از مستضعفان جدید قرار گرفتندو و چون این عملیات کاملا ناگهانی و بدون براورد اولیه از حجم و قدرت این جریان جدید همراه بود در کمال غافلگیری به انجام رسید اگر چه سران جناح راست سنتی بسرعت سعی کردند چنین وانمود کنند که همه قضایا توسط انها برنامیریزی گردیده بوده است و دقیقا نیز همانگونه پیش رفته است لاکن شواهد بکونه ای است که خلاف این را نشان میدهد و جریانی که از ابتدا قرار بود نقش گروه فشار را بازی کند امروز به جریان اصلی تبدیل شده است که مطابق شعار هایش می بایست منافع ریشه دار سرمایه داران سنتی را به چالش بطلبد
4 با توجه به اینکه در بین خود جریان ابادگران که با اهداف رابین هود گری اسلامی امروز هویت جدیدی یافته است اقشار متفاوتی ازبرخورداری از مکنت و ثروت وجود دارند و این جریان طیف گسترده ای را که در یک سمت از نیروهای نا برخوردارکه نوعا فشار اصلی روزهای دفاع مقدس و فقرشهری راتحمل کرده اند و در سمت دیگر سردارمایه دارانی که مدیریت و هدایت بسیاری از شرکتهای بزرگ نیمه دولتی و خصوصی را به عهده دارند در خود جای داده است . پر واضح است که منافع این دو سر طیف با هم در تضاد ساختاری خواهند بود و اولین چالش جدی خود را در انتخاب اعضای کابینه و مدیریت های ارشد تجربه خواهند کرد. و البته در اینده نزدیک انتخاب چند گزینه توسط اقای احمدی نزاداصالت و یا برعکس تاکتیکی بودن ادعا های ریئس جمهور جدید در مواجهه با جریان ثروت به عنوان اصلی ترین شعار ایشان در لباس مردی از جنس مردم را نشان خواهد داد . مردم خواهند دید که ایشان چگونه خواهند توانست در مقابل زیاده خواهی های قسمتی از کسانی که به ایشان به چشم عامل خذف رقبا در بازار رقابت و استفاده بیشتر از انحصار می نگرند بایستد و به شعار های خود در مقابل جمعیت فقیری که به ایشان رای داده اند وفادار بماند. به هر حال ما امیدواریم که هم این شعارهای فقر زدایی ایشان راست باشند و هم ایشان بتوانند به انها عمل کنند.
5 ادامه دارد. .

لطفا پیشنهادات خود را در مورد محتوی و شکل این وبنوشت برایم هدیه کنید .خصوصا راهنماییهای فنی شمادر جهت حرفه ای و جذابتر نمودن این سایت موجب امتتنان خواهد بود زیر پوست جامعه مدنی و پارادوکسهای فرا راه

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Google Scholar
Speakeasy Speed Test

Search Engine Optimization and Free Submission